פוטין פולש, באטמן אאוט: הקולנוע הרוסי בימים של מלחמה

קולנוע
הקולנוע הרוסי, כמו כל מגזר תרבות ותעשייה ברוסיה, סופג סנקציות מרחיקות לכת, אשר ניתן להשוותן אולי רק לאלה שהוטלו על אפריקה הדרומית בימי האפרטהייד. אז מה קורה בקולנוע של המדינה הגדולה בעולם שלא יורדת מהכותרות כבר יותר מחודש בצל הפלישה הנפשעת לאוקראינה?

פוטין פולש, באטמן אאוט: הקולנוע הרוסי בימים של מלחמה
פוטין פולש, באטמן אאוט: הקולנוע הרוסי בימים של מלחמה

כבר בתחילת מרץ, כל חמשת האולפנים הגדולים של הוליווד - אולפני סוני, דיסני, וורנר מדיה, פרמאונט ויוניברסל — הפסיקו את פעילותם ברוסיה, וורנר משכה את "באטמן" המיוחל של מאט ריבס מהקרנה יום לפני הקרנת בכורה ברוסיה. וב־1 באפריל, אולפן Lionsgate הצטרף לעמיתיו. יתרה מכך, אם סוני, וורנר מדיה, פרמאונט ויוניברסל הקפיאו בתחילה רק את הקרנות הבכורה של סרטים חדשים, אז דיסני מ-7 באפריל הודיעה על איסור מוחלט על הפצת כל סרטיה בבתי הקולנוע ברוסיה.

עבור הקופות ברוסיה, אפילו העזיבה הזמנית של סרטים זרים התבררה כמכה מוחצת. שוברי קופות מהוליווד היוו בין 75% ל-80% מהקופות. כך שבחודש מרץ ירדו הכנסות קופות הקולנוע מ-5.4 מיליארד רובל ל-1.5 מיליארד. היעלמותם של סרטים הוליוודיים העלתה שתי שאלות דוחקות לבעלי רשתות הקולנוע במדינה: איך למלא את ההקרנות הריקות ואיך לפתות אנשים לבתי קולנוע. נראה שהתשובה הברורה לשניהם בבת אחת היא לתת את כל הזמן הפנוי לקולנוע מקומי. עם זאת, התברר כי ראשית, השנה כמעט ואין הקרנות בכורה של שוברי קופות (רק בשנה שעברה יצא שם הסרט מ"עושר לאושר" שהכניס יותר מ-3 מיליארד רובל), ושנית, גם קו ההפצות המקומי סובל מהפסדים.

כבר ב־28 בפברואר נדחתה הקרנת הסרט היאקוטי-רוסי "נואוצ'ה", דרמה עטורת פרסים. הבמאי ולדימיר מונקייב כתב לראשונה ברשתות החברתיות שלו: "אני חושב שלא כדאי להסביר למה", אבל אז הוא בכל זאת הבהיר שבנסיבות העניין, המפיצים החליטו לדחות את הבכורה לכל מקרה.

הקורבן הבא היה סרט סנסציוני נוסף שהוקרן בפסטיבלים - המותחן מאת נטליה מרקולובה ואלכסיי צ'ופוב; "קפטן וולקונוגוב ברח". עלילת הסרט מתרחשת במציאות חלופית, לפי העלילה, קצין של המשטרה החשאית הסובייטית מנסה לבקש סליחה מקרובי הקורבנות שעינה במסגרת תפקידו. הקרנת הבכורה הייתה אמורה להתקיים ב-7 באפריל, אבל כבר בתחילת מרץ, הסרט נעלן מלוח ההקרנות. המפיק והתסריטאי יבגני ניקישוב בשידור עם אלכסנדר נצ'ייב, העורך הראשי של העיתון Kinometro, אמר כי הקרנת שני הסרטים - גם נואוצ'ה וגם וולקונוגוב - נדחתה לסתיו.

ואם זה לא הספיק, ממש בסוף מרץ, אולי הבכורה המקומית המצופה ביותר של החודש, Empire V, עיבוד קולנועי לרומן מאת ויקטור פלווין, נדחתה לתקופה בלתי מוגבלת. יתרה מכך, אם דחיית נואוצ'ה ו-וולקונוגוב הייתה יוזמתם של המפיצים עצמם, הרי שבמקרה של Empire V, למפיץ וולגה לא הייתה ברירה - משרד התרבות סירב לאשר את הקרנת הסרט. במשרד טוענים כי הסיבה הייתה ציון גיל שגוי: המפיץ הצהיר על "16+", בעוד משרד התרבות עדכן את הסרט ל"18+". אבל יש שמועות עקשניות בעיתונות המקומית שהסיבה לכך הייתה עמדתו נגד המלחמה של אוקסימירון, שכיכב בסרט.

הפסד נוסף להפצה מקומית היא העובדה שדיסני אסרה לחלוטין על הצגת כלל סרטיה בבתי הקולנוע. האיסור חל לא רק על פרויקטים זרים של החברה, אלא גם על סרטים מקומיים, ביניהם "מר נוקאאוט" ו"הגיבור האחרון: שורש הרוע".

נוצר מצב חסר סיכוי — סרטים הוליוודיים אינם זמינים, ואלה המקומיים חסרים מאוד. הוחלט למלא את לוח ההקרנות בהוצאה מחודשת של סרטים משנים קודמות. להיטים כמו "מעודר לאושר" ו"מתקדמים למעלה", כמו גם קלאסיקות סובייטיות כמו "סולאריס", "סטאלקר" ו"רומן בעבודה", חזרו לבתי הקולנוע. לאלה הצטרפו גם סרטי פולחן משנות ה-90, כמו "האח" והמשכו "האח 2".

אלא שהקרנה מחודשת לא תציל את המצב כי לא הגיוני שהצופים ילכו לקולנוע כדי לראות במה שהם יכולים לצפות בנוחות בבית. סרטים חריגים עשויים להיות אולי סרטים בעלי מעמד של סרטי פולחן, שהקרנתם עברה בשלב מסוים לקהל היעד (למשל, כי אולי בזמן הקרנות הבכורה, הצופים לא הגיעו בהמוניהם). אבל אפילו הכנסות של הסרטים האלה לא יכסו את ההפסדים של בתי הקולנוע.

לשם השוואה: "האח" ו"האח 2" בסוף השבוע הראשון הרוויחו 44 מיליון רובל יחד. זה פחות מההכנסות שהגיעו מהשבוע השביעי של הסרט "אנצ'רטד". בעוד שההכנסות הכוללות של הסרט עם טום הולנד ומארק וולברג במשך כמעט חודשיים בקופות הרוסיות עברו את ה-1.3 מיליארד רובל. יוזמה נוספת של בתי קולנוע קשורה לבלוגרים. רשת הקולנוע Karo השיקה את פרויקט "בלוגרים בקולנוע", אבל גם זו יוזמה שלא נראה שתכניס הרבה כסף.

בתי הקולנוע היו במצב קשה ועברו למצב חיסכון מלא במהלך המגיפה. איכות ההקרנות ירדה, ובאולמות רבים משאב הציוד כבר מוצה כמעט לחלוטין. רשתות רבות סירבו כבר אז לתחזוקה שוטפת, ובחודש האחרון המצב החמיר עוד יותר. מה גם, עבודתם של בתי קולנוע רוסיים תלויה לחלוטין באספקת ציוד וחומרים זרים. מקרנים, שרתי סרטים, מגברים, מערכות אקוסטיות, רפלקטורים ומסנני חום —כל המוצרים האלה מיובאים מחוץ לרוסיה, אין חלופות מקומיות. כעת הופסקה אספקת רוב הציוד והחומרים - חלק מהספקים ממתינים, חלק מחשבים חוזים מחדש וחלק הקפיאו לחלוטין את השותפות עם רוסיה לכל משך המלחמה באוקראינה.

חלק מהרכיבים ניתן לקנות מחברות סיניות, אבל רוב מה שצריך הוא ציוד מאושר בבעלות חברות שהשעו את שיתוף הפעולה עם שותפים רוסים. סביר להניח שבתי הקולנוע ינסו להאריך את חיי הציוד והחומרים הקיימים עד לקצה, וכשמשהו יתחיל להיכשל, אולמות יסגרו.

סגירת בתי הקולנוע היא אמצעי הכרחי. רשתות הקולנוע צריכים לצמצם את מספר ההקרנות ואת הנפטלין בחלק מהאולמות כדי לא לפעול בהפסד: אי אפשר לשמור על רווחיות כשרק שלושה-ארבעה אנשים מגיעים להקרנה. כדי לא להפחיד את הקהל לגמרי, רוב הרשתות הקפיאו את מחירי הכרטיסים ומוצרי הבר. עם זאת, לא ניתן יהיה לשמור על מחירים ומבחר באותה רמה לאורך זמן - קוקה קולה ופפסיקו כבר העלו מחירים למוצריהן. תוך זמן קצר גם הפופקורן עשוי להיעלם מהמכירה. כן, גם חומרי גלם לפופקורן אינם מיוצרים ברוסיה.

ההערכה היא שמחצית מבתי הקולנוע הרוסיים עשויים להיסגר עד מאי. כך למשל, רשת הקולנוע מיראז' כבר סגרה את אחד משמונת בתי הקולנוע בסנט פטרסבורג. אם כי כמה מומחים מקומיים חוזים סגירה מוקדמת עוד יותר. בעלי בתי הקולנוע לא מנסים להעמיד פנים שהם יוכלו ללכת לקולנוע המקומי, והם אומרים ישירות: התעשייה צריכה או סרטים הוליוודיים או סובסידיות מהמדינה. איגוד בעלי הקולנוע כבר ביקש מהממשלה 4.2 מיליארד רובל כדי להחזיק מעמד בחודשיים הקרובים. לפי האיגוד, עד סוף השנה בתי הקולנוע יזדקקו ל-10 מיליארד רובל.

גם שוק הפרסום הרוסי שקע: מבין 30 המפרסמים הגדולים, מחצית או עזבו לחלוטין את המדינה או קיצצו בהוצאות הפרסום. פרסום היה מקור ההכנסה הגדול ביותר לערוצי הטלוויזיה. בעקבות צמצום תקציבי הפרסום החלו לקצץ בייצור. מומחים צופים כי בעתיד הקרוב ייעלמו פרויקטים איכותיים בתקציב גבוה ברוסיה, ועבודות יד זולות שצולמו בביתנים ואופרות סבון אינסופיות ישתלטו על זמן המסך. אלא שגם שם צפוי מחסור, ערב הפלישה רשתות הטלוויזיה הרוסיות רכשו אופרות סבון אוקראיניות.

2021 הייתה שנה טובה מאוד עבור פלטפורמות הסטרימינג המקומיות עם עלייה של 56% בהשוואה לשנה הקודמת. השנה, הרוסים יכולים רק לחלום על נתונים כאלה. במרץ, שני שחקנים גדולים עזבו את רוסיה בבת אחת - Megogo (7.4% מהשוק) ונטפליקס (8.9%). שירות Amazon Prime לא היה קיים באופן רשמי בשוק המקומי, אך משתמשים רוסים יכלו לצפות בסדרות שלו כעת הגישה למשתמשים מרוסיה סגורה.

בנוסף להפצת סרטים, סוני, דיסני, וורנר מדיה, יוניברסל ופאראמונט הגבילו גם עסקאות רישוי חדשות לשירותי סטרימינג. אליהם הצטרפו האולפנים הבריטיים BBC, All3Media ו-ITV Studios. עד כה, השעיית שיתוף הפעולה נוגעת רק לסיום עסקאות חדשות. כך הוּסרו לצפייה דיגיטלית הלהיטים האחרונים ספיידר-מן: אין דרך הביתה, סמטת הסיוטים וקינגסמן: ההתחלה. חברת Amediateka, המחזיקה בזכויות ההפצה ברוסיה של תכני HBO, הסירה גם את הסדרות Halo ו־Our Flag Means Death.

טרם הוכרז על שלילת רישיונות שכבר הסתיימו, וקטלוג הפרויקטים המצטבר נותר ללא פגע, אך ייתכן שהמצב ישתנה בקרוב. החל מה-7 באפריל, דיסני הודיעה על איסור מוחלט על הפצת הסרטים שלה בבתי הקולנוע. אם האיסור הזה יתרחב לסטרימינג, כל הסרטים המצוירים של דיסני, סרטי גיבורי העל של מארוול, מלחמת הכוכבים, כמו גם כל הקטלוג של אולפני פוקס המאה ה-20 שבבעלות ממלכת העכברים ייעלמו מהספריות.

האיסור של דיסני עלול ליצור תקדים מסוכן ברוסיה. אם חברות מערביות אחרות ילכו בעקבות הדוגמה הזו, שירותי סטרימינג מקומיים פשוט לא יוכלו לצאת החוצה - עד 90% מהקטלוג מורכב ממוצרים זרים. חברת Amediateka תהיה במצב הגרוע ביותר. בניגוד לשירותי סטרימינג אחרים, השירות אינו מייצר תוכן מקורי והוא תלוי לחלוטין בחוזה בלעדי עם HBO. מומחים צופים כי HBO תעזוב לחלוטין את השוק הרוסי אחרי דיסני. השוק הרוסי ייאלץ לעבור להפקת תוכן מקורי, או התמקדות בקולנוע הודי, קוריאני, סיני, טורקי וברזילאי.

מקור המימון העיקרי לסטרימינג אינו הכנסות מנויים, אלא השקעות מקרנות הון סיכון או תאגידים המחפשים להשקיע לטווח ארוך. האם המימון יישאר באותה רמה במשבר? איש אינו יודע כעת וקיצוצי המימון יפגעו ביכולתן של הפלטפורמות לייצר תוכן משלהן. ההזדמנויות הללו הפכו לאחרונה פחות ופחות זמינות: הרבה פרויקטים עתירי תקציב הופקו או בהשתתפות שותפים זרים, או עם עין על שווקים זרים.

על התקווה להביא סדרות רוסיות לרמה הבינלאומית, אין מה לדבר. נטפליקס השעתה את הרכישה של תוכן בשפה הרוסית והקפיאה את הפקת הפרויקטים המקוריים "אנה ק.", "לופ", "ZATO" ו"שום דבר מיוחד". אולפנים רוסים, לאחר שאיבדו קשר עם שותפים זרים, איבדו את ההזדמנות להמשיך לעבוד על הפרויקטים שלהם. לדברי ארטיום וסילייב, המפיק כללי של Metrafilms, "כל מה שחלמתי עליו ב־15 השנים האחרונות מבוטל כעת... ואנחנו רק מחזיקים מעמד ומנסים להבין מה לעשות הלאה." שירותי הסטרימינג המקומיים יאבדו לחלוטין הכנסות ממודל המונטיזציה של הפרסום. שירותים מסוימים יעזבו את השוק או ייספגו על ידי שחקנים גדולים יותר. השאר ייקחו פחות סיכונים, יתחילו לקצץ בתקציבים או ינסו לחלוק הוצאות עם שירותים וערוצי טלוויזיה אחרים. הירידה בביקוש לתוכן תוביל להיעלמות ה"בועה": מאחר שחסר תוכן מקורי חדש, הם יחפשו כל מי שיכול להציע את התוכן הזה ומנפחים את שכר הטרחה של שחקנים, במאים, מפיקים ותסריטאים.

בעבר, מספר אולפני הפקה היו קשורים בחוזים בלעדיים עם פלטפורמה מסוימת, לסטרימינג הייתה "זכות ראשונים" לשקול כל פרויקט חדש של כותבים או במאים ספציפיים. כעת העבודה מתבצעת אך ורק על פרויקטים שכבר הוסכם עליהם מראש.

אם לשפוט לפי העובדה שהמפיצים שיחקו בזה בטוח ודחו את הבכורה של סרטים כמו קפטן וולקונוגוב, לא יהיה צורך בצנזורה רשמית: המפיקים יטפלו בזה בעצמם. משתתפי השוק מודים שבעתיד הקרוב יהיו ז'אנרים של בידור אסקפיסטי (הרפתקאות, רומנטיקה, פנטזיה, מיסטיקה) - שום דבר ריאליסטי. אבל הכנסת רשימות שחורות וסוג של איסור על המקצוע יהפכו לבעיה - הרי שחקנים מובילים רבים, מפיקים בולטים ורוב התסריטאים התבטאו נגד "המבצע הצבאי המיוחד באוקראינה". המחסור בציוד, רכיבים ותוכנה ישפיע גם על היכולות של יוצרי קולנוע מקומיים - כי כל זה מופק גם במערב. עד סוף השנה יספיקו הרזרבות הזמינות, אבל מה יקרה אחר כך זו השאלה.

האנימציה המקומית מצאה את עצמה במצב דומה. רוב העסקאות למכירת זכויות בערוצים ושירותים מערביים כבר הוקפאו, יש אפילו מקרים של הפרת הסכמים קיימים. אנימטורים מחכים באימה לרגע שבו יפוג הרשיונות - כל האנימציה מופקת בתוכניות מיובאות הדורשות הסכמי רישיון שנתיים, שאיש לא יכול לחדש השנה. המדינה הבטיחה לעזור ליוצרי קולנוע - ופוטין חתם על תיקונים לחוק הפדרלי המאפשר יםמימון של 100% מהמדינה להפקה והפצה של סרטים מקומיים - לפניכן החקיקה אפשרה רק 70% ממימון המדינה. לא כל הסרטים יכולים לסמוך על תמיכה כזו, אלא רק אלה שעומדים בקריטריונים של "סרט לאומי" (אזרחות רוסית של רוב משתתפי הפרויקט, כשחלק ההשקעות הזרות הוא פחות מ-50%) ותואמים לאחד מהסרטים שמכילים "נושאים המועדפים לתמיכת המדינה". הרשימה של נושאים כאלה כוללת: מדע רוסי, עתיד רוסיה. סדרי עדיפויות לאומיים והישגי רוסיה, גיבורים מקומיים כולל סיפוריהם של רופאים ומדענים רוסים שנלחמו בקורונה והשתתפו במאבק בטרור והאידיאולוגיה שלו.

העתיד של פלטפורמות ההפצה והסטרימינג של סרטים רוסים עטוף בערפל המלחמה. מפיקים, מפיצים ובעלי אתרי סטרימינג אינם יכולים להשפיע על המצב בשום צורה. המקרה של רוסיה מחייב חשיבה ונותר רק לקוות שהתקדים הזה לא ידחוף את אויבינו להשפעה דומה גם כלפי ארצנו במקרה של מבצע צה"לי.
תגובות
 — לפני שנתיים
מצד אחד זה עצוב, מצד שני אשמתם שלא מרדו בפוטין
כתוב תגובה משלך על פוטין פולש, באטמן אאוט: הקולנוע הרוסי בימים של מלחמה
1
סרטים בקולנוע