"נקמה ללא מעצורים": הידרדרות קריירה חסרת מעצורים

ביקורות
הן גיא פירס ובעיקר ליאם ניסן נמצאים בשפל המדרגה, בכל הנוגע לקריירה שלהם וגם אם לפעמים נמאס כבר לומר את זה, הם עדיין מתדפקים על פתח מדינתנו עם עוד תוצרת מחורבנת ורק הזיכרון הקצר של המפיצים אחראי על כך.

"נקמה ללא מעצורים": הידרדרות קריירה חסרת מעצורים
"נקמה ללא מעצורים": הידרדרות קריירה חסרת מעצורים

אלגוריתם סרטי ליאם ניסן נכנס לפעולה ופולט, בסופו של דבר, את תוצר הלוואי, אשר ניתן היה לצפות שיפלוט. הדבר הזה קורה מדי שנה וגרוע מכך; גם זה עשוי להתרחש מספר פעמים במהלך אותה השנה הקלנדרית. הנוסחה, על פיה פועלים האולפנים, פשוטה למדי - הכניסו לאולפנים שחקן זקן, שלא מוכן להמית את הלימון, ממנו הוא עשוי, הוסיפו במאי מדרג נמוך ואם תקציבכם מאפשר לכם, אפשר גם להשחיל איזה כוכב נוסף שהקריירה שלו נמצאה ירוייה ומנוקבת בצידי הכביש, אך הוא עדיין מבקש קצת יותר במשכורת, משאר השותפים בקאסט. ביזקו מעל הכל כמות נכבדת של ניצבים (רצוי ערימה, אשר תטשטש ותנסה לסתום את חורי התסריט), שלצורך הסרט תוכלו לקרוא להם: שחקנים וצאו לדרך.


שכפלו, תחליפו צבעים, סובבו בכמה כיוונים ויש לכם חומר גלם לפוסטרים עבור ארבעה סרטים שונים | באדיבות סרטי פורום פילם

בעוד שבועיים יחגוג כוכב סרטי האקשן 70 עגול ובאמת שנגמרו הסופרלטיבים והמילים בנוגע לקריירה העשירה שפעם הייתה לו וזו שכעת הפכה להיות חלק במכונה לא הכי משומנת, אשר, בדיוק כמו בן אדם בגילו ובעיקר בגילאים מתקדמים יותר, פולטת בעיקר שטויות מביכות. כבר מזמן נפל האסימון בנוגע לכך שליאם הקשיש והיקר צריך לשלם את החשבונות ומפעם לפעם שוכח שהוא פעם היה נחשב שחקן רציני; בסרט הזה העניין ניכר כפליים. גם רמת המשחק שלו משכיחה את עברו וכן, גם סרט שעוסק במתנקש, אשר הולך ונהיה סנילי מיום ליום, מתזכרת את כולנו ובעיקר אמורה לתזכר את ניסן, שאולי יש גם דרך אחרת להזדקן בכבוד בקולנוע ההוליוודי, מאשר לאחוז באקדח, למלמל שטויות שכתבו לך בתסריט ובעיקר להיות משהו שאתה כבר מזמן לא.

ניסן כבר מתחיל להראות סימני שחיקה בשנתיים האחרונות. אולי זו הייתה הקורונה והשפעותיה, אולי הגיל ואולי סתם ירידה לצורך עלייה לקראת העשור השמיני בחייו. הוא קיצץ בכחצי את הסרטים בהשתתפותו, אבל עדיין במרביתם הוא תקוע באותו לופ בלתי נגמר של "כוכב" סרטי אקשן, שאמנם הפעם העלילה כבר מקלה עליו, אבל התוצאה הסופית ממשיכה להיוותר, פעם נוספת, בתור תוצאה חלשה ומאכזבת, כמעט כרגיל, אם אפשר לציין זאת שוב ושוב ושוב. כבר יותר מעשור עבר, מאז שהוא הלך לחלץ את בתו החטופה וכמה כדורים שרקו באוויר מאז...שמות הסרטים משתנים מעט (בתרגום העברי זה ממש מעט), הקמטים מצטברים, הכוכבים מסביבו הולכים ופוחתים והוא נשאר בעיקר להוביל בקטגוריות מביכות, השמורות לכוכבי עבר גדולים, שהזמן לא היטיב עמם ועם הקריירה שלהם.


תביא לי בבקשה עוד מזוודה כזו עם כסף, שים בפנים גם תסריט גרוע. אני אסתדר כבר מכאן | באדיבות סרטי פורום פילם

הפעם הסרט ממש מתאים את עצמו לגיבור, אשר עמו ליאם ניסן יכול להזדהות. הוא עדיין מגלם זן כלשהו של דמות אבהית, במידה מסוימת, או לפחות מנסה להיות אחת כזו, רק שהפעם הוא מגלם, למרבה השוני, מתנקש קר לב (עד שמגיעה ילדת הבת מצווש, להמיס את לבו), אשר מתחיל לאבד את זכרונו, ממשימה למשימה ומשאיר יותר מדי רמזים לחוקרים, אחרי פרשיות ההתנקשות שלו. באחת ממשימותיו האחרונות (וכמובן קצת לפני פרישה מתבקשת) מוצא את עצמו אלכס לואיס (השם הגנרי למדי שמדביקים לשחקן הגנרי למדי) בניסיון התנקשות בנפש תמה וצעירה ושם הוא, כמובן, מותח את הגבול. משם ועד ליציאה למסע נקמה - הדרך קצרה למדי והוא מוצא את עצמו מנסה לרתום סוכן FBI, שיירתם למשימה, אותה הוא הולך ומרכיב לעצמו בתור האחרונה.

שם הסרט באנגלית הוא: Memory. אבל כמה טוב שהמפיצים המקומיים בחרו להעניק לו שם ניסני גנרי, על מנת להנמיך את ציפיות הצופים, כאשר חיברו יחד את המילים המובילות בשמות הסרטים, בהם מככב ניסן: "נקמה" וכמובן "ללא מעצורים". מה קיבלנו?!: "נקמה ללא מעצורים". גאוני, מבריק ומוכיח פעם נוספת שיש קורסים ביסודות הקולנוע, שאפשר להוסיף להם אולי רק שעת לימוד, כדי להכניס תוכן בנוגע לייצור תרגומים קצת יותר מוצלחים, אשר יצליחו לאתגר ילדים מעל גיל 10. וכמו שהכוכב המזדקן לא נבוך מחזרתיות בלתי נגמרת ומחזור בלתי פוסק בסוג הסרטים, בהם הוא משחק, גם לא נפסיק להזכיר לו ולמפיצים המקומיים, שזה בסדר לא להביא את הסרטים בכיכובו לבתי הקולנוע - כי לא יהיה מי שיבוא לראות אותם. מעריציו הבוגרים של ניסן כבר מזמן לא מעריצים והצעירים? הוא לא מהווה עוגן, המושך אותם לאולמות.


אני אפוצץ, כאשר אהיה כקילומטר מהאוטו. לא יכול לרוץ ולקפוץ יותר מדי | באדיבות סרטי פורום פילם

הדבר היחיד שנראה כמו משהו חסר מעצורים הוא כיווני הקריירה של כוכבי הסרט, שכל אחד ואחד מהם היה בעברו משהו מיוחד והוביל סרטים יוצאים מן הכלל, לא פעם ולא פעמיים, להצלחות כבירות. מעניין מה היו יכולים לומר שלושה מהכוכבים המוכרים, אשר שמם מעטר את כרזת הסרט, אם היו פוגשים בגיל צעיר את הגרסה המבוגרת שלהם? ככל הנראה הם היו נבוכים מהדרך, בה התפתחה הקריירה של כל אחת ואחד מהם. ובאמת קשה לקחת משהו מהסרט הכל כך כללי וכל כך מאכזב, בכיכובם של שלישיית שחקנים מרשימה למדי, שרק נזילות מהפילמוגרפיה שלהם יכולות לספק חומר לחודש צפייה בקלאסיקות קולנועיות מודרניות.

לב ליבו של הסרט נמצא במקומות נכונים, בכל הנוגע לבניית עלילה כלשהי, אבל ככל שהוא מתקדם, הן מבחינת תצוגות המשחק והן מבחינת הביצוע עצמו וההתפתחות העלילתית, השעמום אוחז וכאשר הוא מרפה, המבוכה נכנסת להחזיק את היד לצופה, ברגעים המתים של הסרט. הכוכב המזדקן ימשיך לייצר זבלונים, ככל הנראה, עד יום מותו והקהל ימשיך להצביע ברגליים, עד שהוא וסרטיו יידחקו באחוזים גבוהים, הרבה יותר, אל מחוץ למיינסטרים הקולנועי והיישר לספריות הזניחות ביותר של נטפליקס. במקרה של ניסן והרומן הלא קיים שלו עם הקהל המקומי שלנו, הגיע בהחלט הזמן לומר "לא" מהדהד לזקן.


כן, כן...לא חשוב התסריט. אני בא, שמור לי מקום ליד הנהג | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
עוד אשפה ממוחזרת, מתוצרת ליין הסרטים האשפתיים, עליו אחראי הכוכב הראשי המבוגר, שהגיע הזמן אולי שישקול לבקש גלגל הצלה קרייריסטי ויחזור למתג את עצמו בתור סבא-דרמה ולא סבא-בלאגן.


משפט על הבמאי:
מרטין קמפבל, אשר ביים שניים מסרטי ג'יימס בונד של העידן המודרני יחסית, הוא שם לא אופייני לבמאי של סרטי ניסן. הבמאי הניו זילנדי, אשר ביים בין היתר את "קזינו רויאל" המוצלח, גם ביים, מהצד השני, את "גרין לנטרן" הכושל ועוד שלל סרטים יומרניים וזניחים (צמד סרטי זורו של בנדרס) - ככה שגם באיזור הבמאי אין הפתעות מרעישות, בנוגע לתוצאה מול יומרה.

משפט על השחקנים:
נותר רק לאחר לליאם ניסן; קריירתו תנוח עדן, שיאריך ימים וירבה בביקורים בספא המקומי ופחות באולפנים, בכדי להימנע מצילום עוד טראש קולנועי מיותר ומביך. גאי פירס מקבל קצת רפרורים לתפקידו האגדי ב"ממנטו" ותו לא, גם מבחינת יכולותיו. ריי סטיבנסון בתפקיד גנרי, קטן ומיותר, אבל מביכה יותר מכולם: מוניקה בלוצ'י, שעדיין אפשר לסגור עיניים ולהיזכר בכמה מתפקידיה הגדולים בקולנוע, בשביל לזכור שהיא לא כזו.


מהרהרת מה בדיוק נדפק בדרך עם הקריירה שלה | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על אורך הסרט:
פה ממש הייתה היסחפות פרועה - כמעט שעתיים, שגוררות את עצמן בלי הפסקה ובחופשיות היו יכולות להתקצץ להן בשליש.


סיכום המבקר
10/
4.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "נקמה ללא מעצורים": הידרדרות קריירה חסרת מעצורים
סרטים בקולנוע