"אייפל": אהבה ומגדלים בפריז

טכנולוגיה
הגרסה של מרטין בורבולון לסיפור בנייתו של מגדל אייפל עוברת באופן די מהיר והופכת לסיפור אהבה והשראה חסרת גבולות ומטרים בין האדמה לשמיים. זה עובד בעיקר למחפשי סיפור אהבה שמאלצי וקצת פחות למחפשי העובדות.

"אייפל": אהבה ומגדלים בפריז
"אייפל": אהבה ומגדלים בפריז

הסרט הזה מהווה מקרה קלאסי, אשר מצריך מבט קצרצר בפוסטר וגם בטריילר שלו על מנת להבין לאיזה כיוון בדיוק הוא הולך להתקדם. מראש כבר אפשר להבין שסיפורו של המגדל יהיה זה שיעטוף כאן את סיפור האהבה בין ההוגה והמתכנן שלו, לבין מי שאמורה להיות המוזה, ההשראה והמנוע המרכזי לכך שהוא הולך לכיוון מונומנט ענק, בגובה של 300 מטרים, אשר יהפוך, לימים, לאחד הסמלים המפורסמים של פריז בפרט ושל צרפת בכלל. הפוסטר משמש נורת אזהרה עבור אלו שפחות יתעניינו לראות סרט רומנטיקה קיטשי למדי, עטוף בהיסטוריה, או נכון יותר לומר, עטוף בכיוונים היסטוריים. ועם זאת ובאותה הנשימה בנוגע לפוסטר איתות אזהרה עבור חלק מהצופים, יהיה גם, בהכרח, שילוט הכוונה עבור צופים אחרים.


אה...קוקו... נראה אם אתה יכול לבנות משהו גדול יותר, שאתחבא מאחוריו | מתוך הסרט "אייפל"

ההיסטוריה לא בהכרח מצביעה כי אייפל בנה את המגדל, אשר נקרא על שמו בסופו של דבר, בשם אהבתו לאדריאן בורז'ה - מושא אהבתו, בסרט לפחות. לאחר שנאמרו הדברים הללו, אפשר להביא לא מעט מקרים מההיסטוריה הקולנועית, אשר במסגרתם השתמשו הבמאים במניפולציות תסריטאיות, על מנת לרתום סיפורים אמיתיים ולצקת אל תוך החורים ההיסטוריים שלהם סיפור אהבה מרגש ומכונן. כך גם במקרה הנוכחי במסגרתו מחליט הבמאי: מרטין בורבולון הצרפתי כי הוא משתמש בשתי דמויות אמיתיות, שישנן עדויות על מפגש כלשהו ביניהן במהלך ההיסטוריה, על מנת לייצר בין השתיים, בעזרת דחיפה קולנועית קלה, להיות מרכזיות בסיפור מעניין, שישלח אתכם לגלגל קצת ערכים אודות הסיפור האמיתי של מגדל אייפל המפורסם וכיצד הוא באמת נבנה.

ממבט חטוף בטריילר, קצת קשה להתרשם, האמת, כי מדובר בסרט מרתק או מושך, כיוון שעל אף העובדה שהמבנה, יוצא הדופן, אשר מייצג את פריז וצרפת, הוא אחד המרשימים בעולם, הסיפור שמאחוריו לא כולל רגעים מכוננים או מרתקים לצפייה בקולנוע. עם כל האמור ועל אף כל העובדות העבשות הללו, מצליח מרטין בורבולון לייצר מהסיפור עצמו שכבת מעטפת מעניינת דיה, על מנת להציג את סיפור האוהבים שלו. מעבר לז'אנר הסרטים המבוססים על סיפורים אמיתיים והדרמה הרומנטית, יוצק בורבולון שכבת הגנה עבה של סיפור מנהיגות, חזון וחוסר פשרות ומהכל הוא מחבר לו דרמה עתירת זיקוקים תסריטאיים, אשר מסרבים להרפות, גם כאשר העלילה עצמה מרגישה בשלבי דעיכה.


אתה האוורסט שלי ואתה תהיה גבוה כמוהו לפחות | מתוך הסרט "אייפל"

בדיוק כמו העליות והמורדות שידע סיפור אהבתם של אדריאן בורז'ה וגוסטב אייפל, כך גם היה התהליך, אשר סבב את הקמתה של האנדרטה הנצחית שלו ותהליך אישורה, בנייתה וערימת הקשיים, בהם נתקלה בדרכה להפוך לאחת כזו, ידעה עליות ומורדות וכמו כל אלו, גם סרטו של בורבולון - סובל מאותם התסמינים. לעיתים הוא מרגיש כמו קיטש לעוס וחינני, בעזרת סיפור האהבה שלו ומנגד הוא מנסה להשתמש בעובדות ולעטר אותן בחזון, גבורה ונאומים חוצבי להבות, אשר שמורים למיטב מנהיגי המלחמות, במיטב סרטי המלחמה וההשראה. קשה לומר שאפשר להתעלם מנוכחותו של אייפל, המגולם היטב על ידי רומן דוריס הכריזמטי ובעל החזות המרשימה ועם זאת ועל אף הצלחתו לייצג נאמנה את הגיבור הראשי של הסרט, קשה לו לסחוב סרט שלם, שמצליח להרשים בעיקר בזכות עזרים טכנולוגיים וסיפור אהבה מומצא.

הסרט לוקח את הצופים למחוזות המאה ה-19 ולשנת 1886, ליתר דיוק. בשנה ההיא אדריכלים מכל רחבי צרפת מגיעים להציע פרויקט מרשים לציון 100 שנים למהפכה הצרפתית. עוזריו של גוסטב אייפל מציעים לו להקים מגדל בן 200 קומות ואילו הוא רוצה בכלל להתעסק עם פרויקט המטרו ולא כל כך מצליח לעכל את הצעתם של חבריו. ברגע שהוא פוגש במכרה ותיקה, גלגלי השיניים מתחילים לזוז בכיוון מעלה ועם דחיפה קלה מצידה, דווקא הפרויקט של החבר'ה קורם עור וגידים, המטרו נשכח ואייפל מתחיל לכרכר סביבה, תוך כדי שהוא ממשיך להגות את רעיון המגדל הענק וגם על הדרך מפמפם לעצמו ולספונסרים שלו, שזה הולך להיות הפרויקט הראוותני, השאפתני והרווחי ביותר שצרפת השקיעה בו.


כדאי לכם אחד כזה בכל נוף של עיר גדולה | מתוך הסרט "אייפל"

במהלך הפעפוע וההתקרבות לתאריך תחילת הפרויקט, אשר מביא עמו ערימות על גבי ערימות של קשיים כלכליים, מנהלתיים ושאר סיכונים סביבתיים, מוצא את עצמו אייפל סובב סביב בית אהובתו הנושנה ומנסה להחזירה לחיקו. צמד התהליכים וההתפתחויות העלילתיות מביאות עמן סיקוונסים של פלאשבקים מהימים בהם התאהב אייפל בבורז'ה הצעירה והנאה עד מאוד ואילו היא ראתה בו לא רק מושא לאהבתה, כי אם גם אדם מוכשר ובעל חזון, בתחילת דרכו, כאשר תכנן ובנה גשר מקומי, אשר מומן על ידי אביה. דרך אותם רגעים מהעבר, המשולבים במה שהתרחש באותם הימים בין אייפל לממשל, לעובדיו, לאזרחים מסביב וכמובן לאש האהבה הניצתת בו מחדש, מגיעים אותם רגעים מכוננים מעברו המשותף לאדריאן וכאשר שני קווי העלילה והזמנים הללו נשזרים זה בזה, ישנם רגעים שהשילוב עובד נהדר ובסינרגיה מושלמת, אבל וזה אבל גדול; לצידם עדיין מסתובבים לא מעט רגעים, אשר פשוט גורמים לאבד עניין בסרט.

בסופו של דבר, מדובר בתוצאה מרשימה, בעיקר מבחינה וויזואלית. הסיפור עצמו מעניין לפרקים, אבל אינו מציג מספיק רגעים היסטוריים מספיק אמינים בשביל שאפשר יהיה ליהנות מהם בצורה טהורה ובמקביל לסיפור האהבה, שדווקא מסופר היטב וגם נמצא במקום הראשון, בכל הנוגע למה שהסרט רוצה למכור לצופיו. גם תחילתו וגם סופו של הסרט ממסגרים אותו באופן די ברור, שאפשר יהיה להבין שהוא מעוניין לקבל השראה מסיפור בניית המגדל בתוך המעטפת שלו, כאמור ועם זה תצטרכו לעבוד ולהתרגל בתור הצופים שלו, או פשוט לדלג עליו לסרט הבא, אשר מבוסס על עובדות ונאחז בהן באופן קצת יותר שלם ומשכנע.


הכל מתחיל ונגמר בשני אלו ולמי אכפת באמת מהמגדל שנבנה ברקע? | מתוך הסרט "אייפל"

משפט על הסרט:
סיפור אהבה רומנטי על הרקע של ארבעת העמודים, הלא בנויים עדיין, של מגדל אייפל ועם שביבים של אמת, בכל הנוגע לסיפור על איך נבנה המגדל ומה הקיף אותו. מה יכול כבר להיות רע בזה?


משפט על הבמאי:
מרטין בורבולון, אשר ביים עד כה רק שני סרטים, בשם: "אבא או אמא" ו"אבא או אמא 2" ועוד יביים שני סרטים, הנוגעים לשלושת המוסקטרים וסיפורי המקור שלהם, מקבל הזדמנות להקפיץ את עצמו לקדמת הבמה עם נגיעה באלמנט לאומי ואכן עושה את הקפיצה, אבל מוכיח שיש לו עוד לא מעט לשפר את הביצועים.


משפט על השחקנים:
שני הכפילים של השחקנים האמריקאיים: יו ג'קמן ומרגו רובי הם רומן דוריס ואמה מקי ("חינוך מיני" ו"מוות על הנילוס") והם מדגימים כימיה נהדרת ומשחק אמין.


משפט על אורך הסרט:
שעה וארבעים וחמש דקות, שאפשר היה לקצץ לגבול הסביר בהחלט של שעה וחצי.


סיכום המבקר
10/
6.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אייפל": אהבה ומגדלים בפריז
סרטים בקולנוע